Na czym polega dieta na cholesterol?

Na czym polega dieta na cholesterol?

Na czym polega dieta na cholesterol?

 

Dieta na cholesterol ma na celu zapobiegać odkładaniu się tłuszczu w systemie naczyń krwionośnych, które odpowiadają za transport krwi w organizmie. Wysoki cholesterol obniżają antyoksydanty, np: witamina C, E czy beta-karoten. W diecie cholesterolowej nie może więc zabraknąć takich produktów, jak: świeże owoce, warzywa, pełnoziarniste pieczywo, oleje roślinne.

 

Czym jest cholesterol?

 

Cholesterol to związek chemiczny pochodzenia organicznego, który naturalnie występuje w ludzkim organizmie. Rozróżnia się dobry (HDL) i zły cholesterol (LDL), który przyspiesza rozwój niebezpiecznej dla zdrowia i życia choroby, jaką jest miażdżyca. Prowadzi ona do osadzania się substancji tłuszczowych na ścianach naczyń krwionośnych zwężając je i utrudniając tym samym swobodny przepływ krwi w organizmie. Wysoki cholesterol zwiększa ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowego czy choroby niedokrwiennej serca. Na poziom całkowitego poziomu organicznego związku chemicznego ma wpływ również rodzaj oraz ilość jedzenia, które mu się dostarcza. Odpowiednia dieta pozwala nie tylko utrzymać unormowany poziom cholesterolu, ale również wpływa na obniżenie jego stężenia.

 

Dieta cholesterolowa – czego unikać?

 

Ze względu na to, że część cholesterolu odkładającego się w naczyniach krwionośnych pochodzi z pożywienia, należy unikać pokarmów, które zawierają jego duże ilości. Najwięcej szkodliwego cholesterolu znajduje się w tłuszczach zwierzęcych, dlatego aby uniknąć rozwoju miażdżycy należy zrezygnować z jedzenia takich produktów jak: żółtka jaj, wątróbka, nerki, płuca wieprzowe i wołowe, a także tłustego mleka oraz jego przetworów. Osoby, które mają wysoki poziom cholesterolu we krwi powinny również unikać: słodkich napojów gazowanych, produktów wysoko przetworzonych czy jedzenia typu fast food oraz pokarmów smażonych w głębokim tłuszczu.

 

Jak obniżyć cholesterol dietą?

 

Dieta cholesterolowa opiera się na lekkich i pożywnych produktach spożywczych. W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć błonnika (około 40 g dziennie), ponieważ wspiera on procesy trawienia oraz działa jak naturalny katalizator, dzięki czemu blokuje dostawanie się cholesterolu do organizmu. Jego bogatym źródłem są, między innymi: rośliny strączkowe, ciemny ryż, pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, a także owoce i warzywa. Czerwone mięso lepiej zastąpić chudym drobiem, z kolei masło – niskotłuszczową margaryną.

 

Dieta cholesterolowa a witaminy

 

Usuwanie nadmiaru cholesterolu z organizmu wspiera kwas askorbinowy. Witamina C to naturalny przeciwutleniacz, którego bogatym źródłem są np.: owoce cytrusowe, kapusta, czarna porzeczka, papryka, pomidory oraz szpinak. Dieta cholesterolowa powinna być również wzbogacona o witaminę E, która podobnie jak kwas askorbinowy, obniża cholesterol. Jej duże ilości zaiwerają oleje roślinne, przechy oraz pszenica. Naturalną substancją, która rozpuszcza cholesterol jest siemię lniane, a podobne do niego właściwości wykazują również babka płesznik oraz łuski babki jajowatej.