Czy witaminy można przedawkować?

Czy witaminy można przedawkować?

Życie pędzi do przodu, a my mamy coraz mniej czasu na myślenie o swoim zdrowiu, prawidłowym odżywianiu oraz wysiłku fizycznym. Co za tym idzie, pojawia się niepokój – czy aby na pewno dostarczamy do naszego organizmu wszystkie niezbędne witaminy? Czy nasza dieta jest pełnowartościowa? Pojawiają się przecież znaczące objawy: ból głowy, bóle brzucha, zmęczenie, problemy z koncentracją, rozkojarzenie. To przecież na pewno świadczy o tym, że w naszym organizmie czegoś brakuje! Właśnie w takich chwilach sięgamy po suplementy, leki i inne wspomagacze dostarczające nam niezbędnych witamin. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że być może nie jest to odpowiednie wyjście z sytuacji. Bo co gdy w naszym organizmie znajdzie się nagle zbyt dużo wszystkich „zdrowych” substancji? Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że organizm potrzebuje ściśle określonej dawki danej witaminy, zależnej m.in. od płci, wieku, rodzaju pracy i miejsca zamieszkania. Zdarza się więc, że stosując suplementy przedawkowujemy niektóre witaminy.

 

Które witaminy można przedawkować?

 

Nie wszystkie witaminy w nadmiernych ilościach powodują szkody w organizmie. Tokoferol, czyli witamina E, nawet w bardzo znacznych ilościach nie zaburzy procesów kierujących ważnymi czynnościami życiowymi. Zdarza się jednak, że w czasie ciąży, przyjmowanie jej zbyt dużo, może powodować zmiany płodu.

 

Innymi witaminami, które można przedawkować są:

 

witamina D – ostatnio bardzo modne stało się jej przyjmowanie w formie tabletek. O ile w czasie zimy często jest to bardzo wskazane, w lecie nie zaleca się suplementacji, gdyż organizm sam wytwarza jej odpowiednią ilość pod wpływem słońca.

witamina K – suplementacja jej jest zalecana w przypadku małych dzieci, gdyż ich układ pokarmowy nie został jeszcze wykształcony. Wskazana jest również po antybiotykoterapii, zanim flora bakteryjna jelit ulegnie całkowitemu odbudowaniu. W innych przypadkach natomiast przyjmowanie syntetycznej witaminy może doprowadzić do niedokrwistości.

witamina C – w tym przypadku przedawkowanie zdarza się jedynie u osób wrażliwych na tę witaminę i prowadzi do powstawania kamieni nerkowych oraz zaburzeń układów pokarmowego i nerwowego

witaminy z grupy B – przedawkowanie tych witamin zdarza się jedynie, gdy są one uzupełniane poprzez suplementację. Naturalnie występują w mięsie, jajach i produktach pełnoziarnistych.